Malevič se domníval, že umění jeho doby se stalo příliš reprezentativní a chtěl prozkoumat myšlenku toho, co nazýval „čistým uměním“. Jeho cílem bylo vytvořit nový druh umění, který by lidé mohli nejen vidět, ale také cítit. Jeho cílem bylo vytvoření pocitu abstrakce odstraněním všech odkazů na to, co známe jako realitu, a zaměření se na základní tvary a barvy.
Důležité okamžiky v životě a tvorbě Maleviče
Kazimir Malevič se narodil ve vesnici nedaleko Kyjeva na Ukrajině 26. února 1878. Byl synem polských emigrantů, kteří se během dělení Polska usadili poblíž Kyjeva, který patřil k Ruské říši. Malevič se zajímal o umění od útlého věku. Právě v Kyjevě začal vzdělání ve škole výtvarných umění, studoval kreslení. V letech 1905 až 1910 studoval malbu v ateliéru Ivana Rerberga. Vyučoval na Moskevské škole malířství, sochařství a architektury od roku 1920 až do své smrti 15. května 1935. Je známý především díky svému uměleckému dílu a teoretickým spisům o umění. Jeho obraz „Černý čtverec“ se stal základem pro vytvoření nového trendu v malířství a Malevič se zapsal na seznam nejznámějších světových umělců.
Obraz „Černý čtverec na bílém pozadí” a jeho vliv na svět umění
V roce 1915 vytvořil Kazimir Malevič obraz „Černý čtverec“ (černý čtverec v bílém rámu). Obraz byl vystaven v ruském Petrohradě během poslední výstavy futuristického malířství a od té doby se stal symbolem moderního umění.
Malevič jasně popsal svůj záměr zavést změny v malířském umění, které podle něj zaměřilo příliš mnoho pozornosti na atribut skutečného každodenního života. Prostřednictvím svých obrazů chtěl zcela opustit zobrazování reality a vymyslet si vlastní svět tvarů a forem. Ve svých pozdějších pojednáních napsal, že se uchýlil před současným uměním do právě svého černého čtverce.
Umění Maleviče po prvním představení „Černého čtverce“ způsobilo chaos. Poprvé se někdo pokusil vymanit z kubistických a futuristických děl a vytvořit něco nového, něco, co se stalo symbolem nadcházející nové éry v malířství. Taková umělecká revoluce se stala odrazem sociální revoluce, která se v té době odehrávala v Rusku (doba první světové války, bolševická povstání, Říjnová revoluce).
Obraz „Černý čtverec“ se stal jedním z nejvlivnějších obrazů v historii díky iniciaci zcela nové umělecké formy – suprematismu, která doposud nebyla viděna.
Co je to supremacistické malířství?
Malevič popsal svůj nový abstraktní přístup k malbě jako suprematismus. Slovo převzal z latinského slova supremus, což znamená „nejvyšší“. Suprematismus je dominance jednoduchých geometrických tvarů a barev na plátně. Takové použití forem a barev mělo povzbudit pozorovatele, aby se soustředil na samotný obraz a nerozptyloval ho malováním krajin nebo portrétů.
Co Malevič schoval pod „černým čtvercem“?
V průběhu let umělci vytvořili různé teorie o černém čtverci. Co vlastně znamenal? Skryl Malevič pod vrstvou barvy něco velmi důležitého? Proč to vlastně namalován? Černý čtverec se stal jakoby ikonou malířského umění. Myšlenka jeho vzniku je zatím téměř mýtická, a tak inspiruje umělce po celém světě. Jednoduchý motiv čtverce se stal základem pro jeho vizualizaci různými způsoby. A to je pravděpodobně to, na čem Maleviči záleželo nejvíce, protože nakonec neexistuje správný způsob, jak se podívat na černý čtverec, a ne vždy všechno musí prezentovat realitu.
Vzhledem k rozvoji technologie dnes již víme, že Malevič skryl dva obrazy pod „Černým čtvercem“. Vědci z ruské státní Treťjakovské galerie v Moskvě prokázali, že výstupní obraz je kubofuturistická kompozice, zatímco obraz ležící přímo pod „Černým čtvercem“ je protosuprematickou kompozicí. Kromě toho se díky rentgenové analýze první černé vrstvy barvy ukázalo, že se tam nachází ručně psaný nápis „Černoši bojující v jeskyni“, který pravděpodobně odkazuje přímo na práci francouzského umělce Alphonse Allaise z roku 1897 s názvem „Černoši bojující v noci v tunelu“.
Kazimir Malevič – kde můžete vidět jeho obrazy?
Díly Maleviče lze vidět v několika muzeích po celém světě. Některá jeho díla patří také do soukromých sbírek. Nejdůležitější obrazy Maleviče najdete v Treťjakovské státní galerii v Moskvě. Nejvíce jeho děl mimo Rusko má Stedelijk Museum v Amsterdamu (až 24 obrazů), některé kompozice lze také vidět v Muzeu moderního umění a Guggenheimově muzeu v New Yorku.
Pro milovníky díla Maleviče doporučujeme vytvořit nástěnnou galerii doma s reprodukcemi jeho obrazů. K tomu budou se perfektně hodit obrazy canvas a vintage plakáty. V naší sbírce vysoce kvalitních plakátů vytištěných na plátně jsou mimo jiné taková velká díla Maleviče jako „Supremacistická kompozice“ z roku 1916 nebo „Supremus no. 50".